Som udgangspunkt anvendes mulighedserklæring altid ved sygefravær – hvis denne fravælges skal det fremgå af anmodningen – i så fald vil der blive udfærdiget en frihåndsattest
En anmodning om en attest om sygemelding skal altid ske skriftligt fra arbejdsgiver stilet til lægefællesskabet – enten ved et brev som patienten medbringer eller ved henvendelse på vores klinikmail mail@laegefaellesskabet.dk NB skriv ikke cpr-nummer)
SMS til patienten eller mundtlig forespørgsel til patienten eller lægeklinikken fra arbejdsgiver godtages ikke
Anmodningen skal som minimum indeholde
- Patientens navn
- Varighed af det hidtidige fravær
Adresse og navn hvortil regning for attesten skal sendes – evt EAN nummer
Det er din arbejdsgiver der betaler denne type attester
Varighedsattest for funktionærer
Det er i Funktionærloven bestemt, at arbejdsgiver efter funktionærens sygefravær af mindst 14 dages varighed kan afkræve denne en såkaldt varighedsattest. Anmodningen skal som minimum indeholde
- Patientens navn
- Varighed af det hidtidige fravær
- At patienten er funktionær